Alkoholpolitik

Danmark er et af verdens mest lempelige samfund i forhold til regler for unge og alkohol. Det har resulteret i at danske unge har en tidlig alkoholdebut og drikker mere og hyppigere end unge i lande, vi normalt sammenligner os med.
 
Som skole opfordrer vi alle forældre til at udsætte alkoholdebuten til efter 9. klasse, men respekterer selvfølgelig det privilegie forældre har til at træffe denne beslutning for deres eget barn. Vi er overbevist om at det giver den bedste trivsel og udvikling både fagligt og socialt for vores ældste elever.
 
Omvendt har vi forventninger til, at forældre på skolen undgår at sætte andre elever i situationer, hvor der opstår et gruppepres i forhold til alkohol for de elever/forældre, der ønsker at vente.
 
Derfor forventer vi, at klassefester, fødselsdage ol. klassearrangementer i 7.-9. klasse er alkoholfrie arrangementer. Vi henstiller til, at forældre medvirker til at fester og sociale arrangementer tilrettelægges således, at de skaber sammenhold og fællesskab i klassen, samt med respekt for hinandens forskelligheder at give gode oplevelser inden for trygge rammer.
 
Vi tror at børn og unge har brug for åbne inkluderende fællesskaber frem for fællesskaber der ekskluderer og udgrænser enkelte, der ikke kan eller må deltage. Det kan blandt andet ske ved at forældre er opmærksomme på følgende:
 

  • Inviter hele klassen eller alle piger/drenge i årgangen.
  • Det bør fremgå af indbydelsen, om det er en ”ren” klassefest, eller om der er inviteret andre kammerater med.
  • Der skal være en skriftlig indbydelse, hvor det fremgår, hvornår festen begynder og slutter.
  • Der skal altid være mindst én voksen til stede i hjemmet.
  • Alle fester er rusmiddelfrie (røg, alkohol, euforiserende stoffer

 
For at give eleverne et bevidst og ansvarligt forhold til rusmidler arbejder vi med emnet i forskellige fag og temamæssige sammenhænge løbende i skoleforløbet. Vi inviterer SSP fra Holstebro kommune til at holde et oplæg for forældre i 8. klasse på klasseforældremødet.
 
På Den kristne Friskole i Holstebro skal vi have et både rart og sundt læringsmiljø, og derfor må elever på intet tidspunkt indtage alkohol, tobak, snus eller andre rusmidler på skolen eller i forbindelse med skole/klasse -arrangementer.
 
Det er vigtigt for os, at disse regler om rusmidler – udover at gælde på skolen – også gælder på skolerejser: Såfremt skolens grundlæggende regler overtrædes (her tænker vi bl.a. på dårlig opførsel, manglende respekt for omgivelserne, rygning, anvendelse af snus, indtagelse af alkohol m.v.), da kontaktes forældrene, og man aftaler, hvordan eleven kan afhentes. Som forældre forpligter man sig herefter til at sørge for sit barns hjemtransport.